Vše, co potřebujete vědět o pneumatikách

22.03.2023

Pneumatiky jsou nezbytnou výbavou vozu a výrazně ovlivňují bezpečnost při jízdě. Jsou to vnější části kol s otevřeným průřezem a jsou vyrobené z pryže, která je nanesena na ráfky a disky a poté pod tlakem naplněna vzduchem. V následujícím článku se dozvíte vše, co potřebujete o pneumatikách vědět.

Konstrukce pneumatik

Než si vyberete pneumatiky pro vaše vozidlo, bude dobré se seznámit s jejich strukturou, typy a označením. Pojďte se podívat, z čeho se pneumatika skládá.

Běhoun (přední část pneumatiky)

Přes 80 % horní část pneumatiky je běhoun. Jedná se o nesmírně důležitý prvek, který určuje přilnavost a stabilitu kola při jízdě. V závislosti na třídě pneumatiky může být běhoun symetrický, asymetrický nebo směrový.

Je vyroben z kaučukové směsi, která obsahuje přírodní a syntetický kaučuk a saze. Pro výrobu pneumatik určených pro zimní období se navíc používá silika a aditiva ve formě rostlinných olejů nebo pryskyřice.

Přesné složení směsi však není známo a je přísně střeženým tajemstvím všech pneumatikářských koncernů. Je známo, že pneumatika musí mít přiměřenou přilnavost k různým typům povrchů (suchý, mokrý, pokrytý ledem nebo sněhem), dále vysokou odolnost proti oděru a omezený sklon k teplu.

Bočnice

Je vyrobena ze správně tvarovaných vrstev kostry a měkké pryžové směsi. Díky tomu chrání kostru před nárazy, zlepšuje jízdní komfort a zvyšuje odolnost celého kola vůči přenosu zatížení. Informace o velikosti, rychlosti a indexu nosnosti a datu výroby pneumatiky jsou také umístěny na bočnici pneumatiky.

Kostra (ocelový pás)

Kostra je konstrukční prvek umístěný v horní vrstvě pneumatiky. Je vyrobena z několika vrstev tenkých, vysoce pevných drátů, uspořádaných diagonálně a nalepených jedna na druhé. Protínající se dráty kostry vytvářejí těsnou síť trojúhelníků, kterou je možné vidět při maximálním opotřebení běhounu.

Kostra poskytuje odolnost vůči vysokým rychlostem a odstředivým silám, které by mohly pneumatiku poškodit. Navíc při jízdě stabilizuje svůj profil a snižuje zahřívací efekt.

Textilní vrstva

Tato látková část tvoří kostru pneumatiky. Pneumatiky osobních automobilů mají 1, 2 nebo 3 vrstvy takové tkaniny. Díky nim je zachován tvar pneumatiky i přenášená zátěž při brzdění, akceleraci a zatáčení.

"Věděli jste, že součástí textilní vrstvy v pneumatice je i obyčejná bavlna? Společně s dalšími textiliemi a kordem tvoří bavlněná tkanina celou textilní vrstvu pneumatiky."

Těsnící vrstva

Těsnící vrstva je vyrobena z měkké, pružné pryže a pokrývá celou vnitřní stranu pneumatiky, čímž vytváří těsné spojení a ochranu proti vniknutí vzduchu a vody. Vyznačuje se vysokou odolností vůči oxidačním činidlům, kyselinám a zásadám, díky čemuž nahrazuje duši u bezdušových plášťů. Jejím úkolem je zabránit ztrátě tlaku vzduchu a chránit vnitřní součásti před pronikáním kyslíku, ozónu a vody.

Dráty

Jedná se o důležitý prvek struktury pneumatiky odpovědný za její udržení na ráfku. Konstrukce vyrobeny z odolných drátů, které tvoří několik závitů, jsou zapuštěny do patky pneumatiky. Obvykle výrobci dávají do pneumatiky dva dráty. Jsou omotané vrstvou z nylonu. Díky tomu má pneumatika schopnost unést velmi vysoké zatížení.

Zápatí

Zápatí, hovorově známý jako "límec", je vyrobeno z ocelového jádra a pryžové kordové tkaniny. Jeho úkolem je stabilizovat spojení pneumatiky s ráfkem a zabránit deformaci pneumatiky vlivem hmotnosti vozidla.

Štítky pneumatik

Každá pneumatika je označena mimo jiné palivovou účinností, tedy valivým odporem pneumatiky. Třídy palivové účinnosti jsou označeny písmeny od A do G. Čím vyšší třída účinnosti, tím nižší spotřebu paliva takové pneumatiky zaručí. Mezi pneumatikami třídy A a G je rozdíl ve spotřebovaném palivu až 7,5 %.

Čím vyšší třída pneumatiky, tím kratší brzdná dráha. Každé vyšší číslo znamená, že se brzdná dráha zkrátí o 3,5 metru, tedy o délku vozu.

Hlučnost pneumatik

Každá pneumatika obsahuje informaci se štítkem o hlučnosti při jízdě v rychlosti 80 km/h. Tato úroveň hlučnosti je vyjádřena v decibelech (dB).

Zimní a letní pneumatiky

Ještě v 80. letech minulého století většina řidičů prostě používala "pneumatiky" – bez jakéhokoli přívlastku.

O dekádu později začal prudký rozvoj automobilového průmyslu, který změnil pravidla hry. Auta se stala bezpečnější a pohodlnější. Řidiči si začali všímat výsledků crash testů a toho, zda má vůz klimatizaci a elektrické stahování oken.

To mělo za následek nárůst hmotnosti a bylo zapotřebí stále výkonnějších motorů, které vozům zajistily odpovídající výkon. Po narůstající hmotnosti se zvětšil průměr ráfků kol, takže se do nich vešly stále větší brzdové kotouče potřebné k zastavení vozu. Volkswagen Passat B2 z 80. let měl kola o průměru 13 palců, zatímco dnes je to již 16-19 palců.

Výrobci pneumatik rychle pochopili, že běžné pneumatiky nejsou schopny poskytnout optimální úroveň přilnavosti pro tak těžká a výkonná vozidla využívající klasická řešení.

Proto se na trhu objevily letní a zimní pneumatiky, které je třeba ve správný čas měnit. Na jednu stranu to výrazně zlepšilo úroveň bezpečnosti, na druhou stranu to zvýšilo tržby výrobců pneumatik, protože nyní každý vůz potřebuje dvě sady pneumatik.

TIP: Kdy je správný čas na přezutí pneumatiky?

Jak se liší zimní pneumatiky od letních?

Rozdílné je složení kaučukové směsi. U letní pneumatiky si zachovává optimální pružnost do cca 7°C a při nižších teplotách ztvrdne jako kámen. Na druhou stranu je zimní pneumatika pružná i při nízkých teplotách, ale když teplota vzduchu překročí hranici 7°C, hodně změkne a nejenže snižuje přilnavost, ale vede i k rychlému opotřebení běhounu.

Liší se také svým dezénem. Zimní pneumatika lépe odvádí vodu (ale jen do cca +7 stupňů Celsia) a díky lamelám - navíjejícím se příčným liniím na dezénových blocích - se dokáže "zakousnout" i do udusaného sněhu. 

Mimochodem, s ledem si žádná pneumatika neporadí. Tady potřebujete pneumatiky s hroty, které v ČR na veřejné silnice nesmí.

Letní pneumatika má větší bloky běhounu, které mají méně zářezů, takže nabízí menší valivý odpor (méně hluku, nižší spotřeba paliva).

Celoroční pneumatiky: vyplatí se to?

Nebýt globálního oteplování, většina evropských zemí by již zavedla povinnost používat zimní pneumatiky. Posledních 10 let však patří k nejteplejším od doby, kdy lidstvo sbírá přesné údaje o počasí (druhá polovina 19. století).

V ČR jsou vozovky zasněžené jen pár dní v roce a stále více řidičů začíná nákup zimních pneumatik vzdávat. Výrobci pneumatik se snaží tento trend následovat a na trhu se objevily celoroční pneumatiky. V tuto chvíli má čtenář právo cítit se trochu zmateně: vždyť "celoroční" pneumatiky jsou na trhu už léta. Je tu však rozdíl. Takové pneumatiky byly rozpočtovým řešením pro nejstarší a nejlevnější auta.

Jejich jedinou výhodou bylo vlastně to, že byly v létě lepší než "zimní pneumatiky" a v zimě se s nimi lépe manipulovalo než s letními. Za žádných okolností neposkytovaly ani dobrou přilnavost, ani nízkou hladinu hluku. Díky tomu fungovaly dobře pouze v městských autech, které nikdy nejezdily delší trasy.

Mnohem lepším kompromisem jsou nové celoroční pneumatiky. Pokrok v technologii výroby syntetického kaučuku umožnil vytvořit kaučukové směsi, které si zachovávají pružnost v širším rozsahu teplot.

Na druhou stranu, běhoun celoroční pneumatiky je mnohem více podobný letní, ale zároveň má prvky zimních. Předpokladem je, že taková pneumatika má dobře fungovat v létě i za deště a zároveň poskytovat odpovídající úroveň bezpečnosti během těch pár zasněžených dnů v roce, kdy musíte jet po "bílé" silnici.

"Zajímavost: Věděli jste, že na životnost pneumatiky má podle odborníků vliv i posypová sůl na silnicích? Dbejte tedy na správné mytí auta, především v zimě, a nevynechávejte ani pneumatiky."

Problém je s cenou. Prozatím jsou takové pneumatiky poměrně drahé a v případě malých rozměrů - určených pro městské vozy - je pořizovací cena sady celoročních pneumatik jen o málo nižší než pořízení dvou letních/zimních sad.

Samozřejmě musíte vzít v úvahu náklady na výměnu pneumatik a jejich vyvážení dvakrát ročně - což není případ celoročních pneumatik. Ty zase bude potřeba vyměňovat častěji, protože je budete používat po celý rok, ne jen pár měsíců.

Vyplatí se vybírat nové celoroční pneumatiky? Ano, pokud jezdíte relativně lehkým autem s relativně nízkým výkonem motoru a nevyrážíte v zimě příliš často na silnice nebo do horských oblastí.

V případě silnějších aut, se kterými jezdíte i v zimě, poskytuje použití dvou sad pneumatik větší bezpečnost, i když to stojí více.

Klasické, směrové nebo asymetrické?

Klasické pneumatiky nemají určený směr otáčení a hodí se nejlépe pro lehčí vozy s nízkým výkonem.

Směrové pneumatiky - s charakteristickou šipkou na boku, udávající směr otáčení - poskytují lepší přilnavost při akceleraci a brzdění na kluzkém povrchu. Z tohoto důvodu je většina zimních pneumatik směrová. V létě má směrová pneumatika smysl jen u auta s tak silným motorem, kde může být problém s přilnavostí při rychlém rozjezdu z místa.

Samozřejmě něco za něco, směrové pneumatiky mají většinou o něco horší boční přilnavost, která má na svědomí neprokluzování v zatáčce.

Asymetrické pneumatiky jsou rozumným kompromisem. Na rozdíl od směrových pneumatik nemají konkrétní směr otáčení, ale musí být namontovány specifickou stranou ven.

Jejich běhoun je rozdělen do dvou segmentů - "vnější" je zodpovědný za boční přilnavost, "vnitřní" za podélnou přilnavost. Díky této kombinaci "ohně a vody" je možné získat pneumatiku, která se perfektně chová na všech silničních podmínkách.

TIP: Podívejte se na pneumatiky s certifikátem, které prošly nezávislými testy.

Nové nebo ojeté pneumatiky?

Zatímco vývoj automobilové techniky jde kupředu, peněženky český řidičů jsou vždy mnohem tenčí než peněženky majitelů aut na západě. Odtud plyne velká obliba ojetých pneumatik, které lze snadno zakoupit na internetových portálech.

Bohužel to není dobré řešení. Velmi často není historie takové pneumatiky známá a není zaručeno, že její struktura nebyla oslabena v důsledku poškození. I když koupíte pneumatiku od známého, guma je tvarována podle předchozího automobilu (důsledek specifických úhlů odklonu vyplývajících z konstrukce odpružení daného modelu auta) a s jiným autem nemusí správně fungovat.

Za připomenutí stojí i výška dezénu: přestože předpisy nastavují laťku extrémně nízko (stačí jen 1,6 mm), rozumné minimum je u letní pneumatiky 3 mm a u zimní pneumatiky 4-5 mm.

Pozor na čínské pneumatiky

Na trhu je spousta pneumatik od čínských výrobců. Jedná se o velmi nekvalitní produkty, což potvrzují i ​​srovnávací testy. Rozdíl v brzdné dráze z rychlosti 100 km/h může být až několik metrů.

Obrazně řečeno, auto s evropskými pneumatikami v této rychlosti zastaví před překážkou a auto s čínskými pneumatikami narazí do překážky v rychlosti přes 30 km/h. Zajímavé je, že čínské pneumatiky nejsou levnější v poměru k jejich nižší kvalitě.

Cenový rozdíl mezi "čínskou" pneumatikou a pneumatikou od renomovaného evropského výrobce je často jen 20 %, přičemž mezi nimi je propastný technologický rozdíl. Rozhodně to za to nestojí.

Pneumatiky se sníženým koeficientem tření

Poslední kategorií pneumatik, které je třeba se vyhnout, jsou modely pneumatik se sníženým koeficientem tření, který má snížit spotřebu paliva. V praxi to znamená, že se kvůli úspoře pár procent paliva obětuje hodně přilnavosti a z pohledu řidiče se auto chová mnohem méně stabilně.

Velikost a rychlostní index

Ještě před 20 lety řidiči rádi nazouvali na jejich vozidla co nejširší pneumatiky, protože se díky tomu zvýšila přilnavost zvětšením styčné plochy pneumatiky s vozovkou. Elektronické asistenční systémy řidiče dnes vyžadují použití pneumatik v "tak akorát" velikosti, kterou poskytuje výrobce automobilu.

V opačném případě hrozí nesprávné odečty čidel systémů ABS a ESP, což může zmást jejich ovladače. Věc komplikoval i nedávno povinný systém TPMS, který hlídá tlak v pneumatikách.

U některých modelů automobilů může použití pneumatik jiného rozměru, než je doporučeno výrobcem, způsobit zobrazení hlášení o nesprávném tlaku v pneumatikách. Naštěstí výrobci automobilů vždy poskytují "ekvivalenty" pneumatik pro větší velikosti ráfků.

Při výběru pneumatiky je třeba pamatovat nejen na její rozměr (průměr ráfku v palcích), šířku (vyjádřenou v milimetrech) a výšku profilu (dvoumístná hodnota v procentech šířky), ale také na rychlostní index (jedno písmeno).

Hodnocení nesmí být nikdy nižší než maximální rychlost vašeho vozu, protože pneumatika může prasknout při rychlostech o 10-15 km/h vyšší, než je její rychlostní kategorie. Prasklá pneumatika ve 200 km/h může způsobit vážnou nehodu!

TIP: Při opravě defektu nezapomeňte na reflexní vestu!

Jak číst štítky na pneumatikách?

Pokud vše výše uvedené zní složitě, máme dobrou zprávu. Před několika lety Evropská unie zavedla povinnost označovat pneumatiky prodávané v Evropě, jako je tomu již dlouho u domácích spotřebičů.

Dnes na každé pneumatice najdete štítek, který graficky znázorňuje tři klíčové parametry pneumatiky:

  • Palivová účinnost – čím nižší valivý odpor, tím nižší spotřeba paliva, ale také nižší přilnavost. Rozdíl mezi třídami A a G je 7,5 procenta. Mezi spotřebou a přilnavostí je vhodné jít zlatou střední cestou a sáhnout po rozumném kompromisu.
  • Přilnavost na mokru – čím lepší, tím kratší brzdná dráha. Zde je maximální rozpětí mezi třídami 18 metrů, což je asi 50 %. Bez váhání se vyplatí vybrat pneumatiky nejvyšší kvality
  • Hlučnost – tento parametr určuje pouze komfort cestování, ale každopádně stojí za to vzít v úvahu. Udává se nejen absolutní hladina hluku v decibelech, ale zčernání tří pruhů "zvukových vln" ukazuje, zda je pneumatika tichá nebo hlasitá.

Jak zkontrolovat rok výroby pneumatiky?

Čeští řidiči jsou extrémně posedlí datem výroby pneumatik, požadují od prodejců vždy ty "nejčerstvější" pneumatiky. Přitom guma nestárne lineárně. Správně uskladněná pneumatika – a čeští velkoobchodníci s pneumatikami patří k nejpovolanějším na světě – může strávit až 5 let ve skladu, aniž by došlo k sebemenšímu poškození pryže, ze které je vyrobena.

Měsíc provozu pneumatiky při příliš nízkém tlaku zase může způsobit "zestárnutí" gumy téměř o rok a sezóna takového ježdění může vést k tomu, že guma na bočnici je teoreticky přes 5 let stará. Takže opravdu není důvod přikládat tak velký význam datu výroby pneumatiky.

Nicméně chápeme, že někdy se datum výroby znát vyplatí. Najdete jej tedy na bočnici pneumatiky nebo by mělo být uvedeno v popisu výrobku pod označením DOT.

Označení může vypadat například takto: DOT H3LN JJ1R 0722.

První čtveřice znaků označuje kód továrny a rozměry pneumatik, následující čtveřice znaků je interní označení a poslední čtveřice označuje týden a rok výroby v tomto pořadí. Pneumatika s DOT, jež jsme uvedli jako příklad, byla tedy vyrobená v 7. týdnu roku 2022.

Jaký tlak v pneumatikách je správný?

Další extrémně podceňovaný parametr, který je zásadní pro bezpečnost, je správný tlak v pneumatikách. Ani nejlepší a nejdražší pneumatika nebude fungovat správně, pokud nebude nahuštěna na odpovídající tlak.

Jeho hodnotu vždy uvádí výrobce vozidla v návodu k obsluze a pro pohodlí řidiče je také umístěna na nálepce na vnitřní straně dvířek palivové nádrže nebo na B-sloupku na straně řidiče.

Stojí za zmínku, že se nikdy nejedná o stejnou hodnotu: obvykle je odlišná pro přední a zadní nápravu a také se zvyšuje se zatížením vozu. Tyto hodnoty je nutné přísně dodržovat, protože odchylka již 10 % způsobuje znatelné změny v chování vozidla.

Pokud je tlak příliš vysoký, zvyšuje se riziko uklouznutí na mokré vozovce a střed běhounu pneumatiky se rychleji opotřebovává. Při příliš nízkém tlaku se opotřebovávají boky běhounu a v zatáčkách hrozí odlomení pneumatiky od ráfku.

Jak často kontrolovat tlak?

Tlak by měl být kontrolován každé 2-3 týdny před nebo těsně po zahájení jízdy. Při jízdě se zvyšuje až o 20 % v důsledku zahřívání pneumatik třením, takže měření po pár kilometrech jízdy nebude spolehlivé.

Jak dochází ke ztrátě tlaku?

U několik let starých a starších vozů je nejčastější příčinou ztráty vzduchu netěsnost mezi patkou pneumatiky a ráfkem, která je důsledkem odlupování laku pokrývajícího ráfek (také hliníku). Řešením je důkladně vyčistit vnitřek ráfku a překrýt ho novou vrstvou bezbarvého laku. Takový servis provede každý profesionální pneuservis.

Pneumatiky a systém odpružení auta

Vibrace volantu při vyšších rychlostech jsou příznakem nevyváženosti kol. Nesmí se to ignorovat, protože tyto vibrace se přenášejí do systému odpružení a řízení a způsobují jeho zrychlené opotřebení. Z tohoto důvodu, i když máte dvě sady pneumatik s ráfky, je stále potřeba kola před každou sezónou vyvážit.

Vady odpružení zase způsobují zrychlené opotřebení pneumatik. Nerovnoměrné opotřebení běhounu pneumatiky je jasným signálem, že je třeba zkontrolovat geometrii odpružení. Opotřebené "záplaty" na běhounu pneumatiky zase ukazují na nulovou účinnost tlumiče, který vyžaduje okamžitou výměnu.

Mimochodem – odhození zadní části auta zatažením ruční brzdy na suchém povrchu může zploštit běhoun pneumatiky a způsobit vibrace celého kola, které prostě přestalo být kulaté. Stojí za to si to zapamatovat, pokud si tímto způsobem hrajete, čiňte tak pouze na mokrém povrchu.

TIP: Znáte základní údržbu auta, kterou by měla umět každá žena?

Souhrn a něco navíc

  • Nárůst průměrné hmotnosti automobilů si vyžádal vytvoření dvou typů pneumatik: letní a zimní pneumatiky.
  • Zimní pneumatiky se od letních liší složením pryžové směsi a dezénem běhounu.
  • Pneumatiky se mění v zimě, kdy noční teploty klesají pod +2 stupně Celsia a na jaře, kdy přestávají klesat pod nulu.
  • Moderní celoroční pneumatiky se výrazně liší od předchozích celoročních pneumatik. Poskytují dobrou přilnavost v obou ročních obdobích, ale bohužel jsou poměrně drahé.
  • Asymetrické pneumatiky jsou dobrým řešením jak na rovné silnici, tak v zatáčkách.
  • Ojeté pneumatiky mají neznámou minulost, čínské jsou velmi nekvalitní, zatímco eko pneumatiky snižují spotřebu paliva, bohužel na úkor přilnavosti.
  • Na štítcích pneumatik lze nalézt jejich hodnocení ve 3 třídách: spotřeba paliva, přilnavost za mokra a hladina hluku.
  • Datum výroby pneumatik není příliš důležité, protože v ČR jsou pneumatiky obvykle skladovány v dobrých podmínkách a ve skladech "nestárnou".
  • Pneumatiky by měly být nahuštěny vzduchem na správný tlak podle doporučení výrobce vozidla.
  • Před každou sezónou by měla být kola vyvážena.

Autor: Tomáš Konieczny, obsahový a SEO specialista

Úvodní foto: Andrea Piacquadio, Pexels

Zpracovala: Andrea Ježková