Vítězství Juana Manuela Fangia ve voze Maserati při Velké ceně Itálie před 70 lety
Sedmdesát let uplynulo od Velké ceny Itálie 13. září 1953, kdy Juan Manuel Fangio za volantem svého vozu Maserati A6GCM slavil své první a jediné vítězství sezony v závěrečném závodě v Monze.
Argentinské
eso, jedno z nejlepších všech dob, spolu s kolegy kalibru Senny a
Schumachera - Fangio druhému jmenovanému po téměř 50 letech
přenechal korunu nejtitulovanějšího jezdce Formule 1. Fangio
dovezl Maserati v letech 1954 a 1957 na pomyslný Olymp
v nejvyšší třídě motorsportu, tedy v roce El Chuecova
pátého a finálního titulu mistra světa.
Před
sedmdesáti lety se na okruhu v Brianze rozzářily křivky chrámu
rychlosti při posledním závodě, aby smazaly utlumenou sezónu
argentinského mistra světa, který z tohoto vítězství v
následujícím roce vytěžil svůj druhý titul mistra světa.
Pro
Maserati jde o nezapomenutelné výročí během roku, kdy se opět
zapsalo do análů mezinárodního motorsportu, a to díky svému
návratu na závodní dráhu a oznámení zásadní, pečlivě
promyšlené závodní strategie.
Po prvním roce ve Formuli E, kde Maserati získalo tři umístění na stupních vítězů a jedno vítězství v této 100% elektrické sérii, oznámila značka z Modeny svůj návrat do soutěží GT: v červenci na závodě 24 hodin Spa představila svůj nejnovější převratný výtvor o výkonu 621 koní, určený pro soukromé týmy a gentlemanské jezdce, který se má od sezony 2024 účastnit evropské série Fanatec GT2.
S neustálou touhou po vavřínech pak Maserati v létě představilo také překvapivý model MCXtrema, vůz pro pár vyvolených - přesněji 62 - příznivců nekompromisního výkonu a výjimečného designu, stvořený k tomu, aby poskytoval jedinečné emoce výhradně na závodní dráze.
Od svého debutu ve světě závodů - již v roce 1926, kdy Alfieri Maserati s vozem Tipo 26 obsadil první místo ve své třídě na závodě Targa Florio - je dokonalost v motorsportu charakteristickým znakem DNA značky Maserati. Její historie se opakuje, když usiluje o napsání nových významných kapitol v nejvyšších patrech motorsportu, kde italská značka potvrdila své jméno jako jedna z prestižních značek, které mohou zaručit jen nejvýraznější výkony, a to jak u svých silničních vozů, tak u vozů určených pro závodní okruhy.
TZ Scuderia Praha
Přiložený obrázek: Velká cena Itálie, Monza, 13. září 1953. Juan Manuel Fangio na voze Maserati A6GCM (č. 50) pronásledovaný Ascarim (č. 4) a Farinou (č. 6), oba na Ferrari 500 F2.