ŠKODA AUTO pomůže rozvoji elektromobility v Česku nově i z pozice zakládajícího člena Elektromobilní platformy

05.04.2022

Společnost ŠKODA AUTO se stává společně s partnery jedním ze zakládajících členů Elektromobilní platformy, která si klade za cíl zastupovat členské zájmy na tuzemském trhu.

Kromě největší české automobilky sdružuje všechny velké hráče tuzemské energetiky ČEZ, E.ON a PRE a rovněž univerzitu ČVUT. ŠKODA AUTO tak pokračuje v upevňování pozice lídra v oblasti elektromobility na českém trhu. Aktivity platformy a členství mladoboleslavské automobilky jsou v souladu s nedávno představenou strategií NEXT LEVEL - ŠKODA STRATEGY 2030, jejímž cílem je úspěšný rozvoj v oblasti internacionalizace, digitalizace a především elektrifikace.

Elektromobilní platforma si vytyčila 5 hlavních cílů, jako jsou například edukativní činnost směrem k veřejnosti či definování priorit ve výzkumu a aplikaci nových trendů. Neméně důležitým tématem je zajištění podmínek pro rozvoj a dostupnost elektromobility v rámci ekologizace vozového parku. Další klíčovou oblastí je rozvoj a dostupnost dobíjecí infrastruktury ve veřejném prostoru, v práci či domácím prostředí pro zajištění bezproblémového dobíjení. Čtvrtou oblastí, kde cítí členové platformy nutnost společného postupu, je rozvoj celkového ekosystému elektromobility v České republice v rámci strategických dokumentů přijatých vládou České republiky. Elektromobilní platforma se chce účastnit diskuzí nad tvorbou legislativních opatření v oblasti ochrany klimatu a elektromobility, předkládat podněty z praxe a spolupracovat s klíčovými institucemi. Pátou důležitou agendou bude mezinárodní spolupráce a sdílení zkušeností napříč jednotlivými zeměmi.

"Ve spolupráci s vládou ČR potřebujeme nastavit motivující ekosystém na podporu elektromobility pro firmy i občany s využitím daňových i dotačních nástrojů. Současně bude nutné novelizovat legislativu a zpřesnit podmínky pro výstavbu dobíjecí infrastruktury," říká Michal Kadera, vedoucí vnějších vztahů společnosti ŠKODA AUTO a současně místopředseda řídícího výboru Elektromobilní platformy.

Na tuzemských silnicích jezdí v současnosti přes 15 000 elektrifikovaných vozů (plně elektrické či modely s plug-in hybridním ústrojím do 50 g CO2/km), které využívají téměř 1850 oficiálně registrovaných veřejných dobíjecích bodů. Trend rostoucího zájmu o elektromobilitu bude i nadále pokračovat a vyšší počet elektromobilů si vyžádá nové dobíjecí stanice.

"Elektromobilita se turbulentně rozvíjí, ale pro správný rozvoj musí překonat řadu výzev. Proto cítíme, že je v řadě věcí potřeba spojit síly a společně pomáhat vytvořit prostředí pro její další rozvoj," vysvětluje Pavel Čmelík, předseda řídícího výboru Elektromobilní platformy zastupující společnost ČEZ.

Dalšími zakládajícími a kmenovými členy jsou společnosti ČEZ, PRE a E.ON, akademickou sféru pak reprezentuje ČVUT.

Aktivity platformy a členství ŠKODA AUTO jsou plně v souladu s nedávno představenou NEXT LEVEL - ŠKODA STRATEGY 2030, jejímž cílem je úspěšný rozvoj v oblasti internacionalizace, elektrifikace a digitalizace. Česká automobilka plánuje, že se do roku 2030 stane jednou z pěti nejprodávanějších značek v Evropě. Společně s dalšími obchodními partnery, se zástupci politické sféry a s koncernem Volkswagen plánuje společnost ŠKODA AUTO proměnit Českou republiku v centrum rozvoje elektromobility a zajistit tak stávající pracovní místa i vytvořit nová. V nové strategii jsou pevně zakotveny i konkrétní cíle na podporu ekologie a diverzity. Realizace se zaměří na dva hlavní motivy - efektivitu a zjednodušení.

ŠKODA AUTO jako lídr tuzemského automobilového trhu cítí odpovědnost za úspěšný rozvoj elektromobility v ČR, což dokazuje řadou konkrétních aktivit. Její autorizované servisy se mění v elektromobilní centra, ve spolupráci se státními orgány naplňuje strategické cíle Národního akčního plánu čisté mobility a Akčního plánu o budoucnosti automobilového průmyslu a v neposlední řadě připravuje další elektrifikované modely, které zpřístupní elektromobilitu širšímu okruhu zákazníků. Současně pracuje na uceleném ekosystému elektromobility, který vedle produktu a servisu zahrnuje širokou škálu navazujících služeb.

V říjnu pak podepsali zástupci společností ŠKODA AUTO, ČEZ, Ministerstva dopravy, Ministerstva průmyslu a obchodu a několika dalších státních organizací Memorandum o spolupráci v rozvoji elektromobility. V jeho rámci bude ŠKODA AUTO poskytovat informace a spolupracovat v odborných otázkách výstavby dobíjecích stanic a jejich kompatibility s uživatelským rozhraním. Její znalosti pomohou i k určení konkrétních lokalit pro dosažení optimálního pokrytí celého území ČR dobíjecí infrastrukturou, která má do budoucna držet krok s dynamickým růstem počtu elektromobilů na českých silnicích. Značka ŠKODA je již dnes první volbou zákazníků, kteří kupují elektrifikovaný automobil.

Roli lídra v oblasti elektromobility plní domácí automobilka i v počtu registrací nových vozů. Celkem umístila v roce 2021 na český trh 832 bateriových elektromobilů z celkového počtu 2393. Jednoznačně nejprodávanějším elektromobilem roku 2021 se stal model ŠKODA ENYAQ iV se 738 exempláři, přičemž počet objednávek dosáhl téměř 1100. Dalších 94 kusů přidala loni značka ŠKODA zásluhou svého městského modelu CITIGOe iV. Na poli elektrifikovaných vozů sklízí značka ŠKODA úspěchy i v segmentu plug-in hybridních vozidel. Modely SUPERB iV (640 registrací) a OCTAVIA iV (407 registrací) drží dohromady přes 31 % tržního podílu a udržují si citelný náskok před konkurencí v kategorii PHEV. České zastoupení mladoboleslavské automobilky zaznamenalo rovněž výrazný úspěch v tendru Komerční banky, které dodá v následujících měsících 131 kusů elektrického SUV.

Ochrana životního prostředí patří mezi základní pilíře trvalé udržitelnosti automobilky. Environmentální pilíř je od roku 2012 zastřešen interním programem GreenFuture. Ten zajišťuje řízení a efektivní kontrolu všech aktivit spojených s ochranou životního prostředí, na jeho základě se pak stanovují jednotlivá opatření na úrovni výroby, produktu a procesů. Klíčovými body programu GreenFuture jsou snížení emisí oxidu uhličitého produkovaného vozovým parkem a dosažení CO2 neutrality ve spotřebě energie výrobními závody do roku 2030.