Počítače vozidel jsou trhem budoucnosti: Bosch získává miliardové zakázky

05.01.2021

Stuttgart, Německo - U moderních automobilů je kladen stále větší důraz na jejich inteligenci. Společnost Bosch nabízí inteligentní řešení v podobě počítačů vozidel. Jsou to noví multitalenti elektroniky vozidel a sdružují stále více funkcí jednotlivých řídicích jednotek do centrálních, zvláště výkonných elektronických modulů. 

Počítače vozidel od společnosti Bosch řídí asistenční systémy řidiče či pohyb sériově vyráběných vozidel od roku 2019. Brzy přijdou na trh i centrální počítače pro funkce kokpitu a elektroniku karoserie. Tím je Bosch jako společnost zabývající se technologiemi a službami v oblasti počítačů vozidel diverzifikovanější než jakákoli jiná společnost. Bosch je připraven na sériovou výrobu ve všech oblastech moderních vozidel. To má samozřejmě i ekonomický přínos. 

Bosch na své počítače získal již nyní zakázky v hodnotě miliard eur, od léta 2020 cca 2,5 miliardy.

"Počítače vozidel mají pro společnost Bosch obrovský obchodní potenciál. S našimi vysoce výkonnými počítači jsme již dnes jedním z předních vývojových a technologických partnerů pro výrobce automobilů," říká Harald Kröger, člen představenstva společnosti Robert Bosch GmbH. 

Počítače vozidel jsou ústředním prvkem, pomocí kterého chce společnost Bosch dále posilovat svoji vedoucí roli v softwarově náročných elektronických systémech. Tento trh má hodnotu cca 20 miliard eur a do roku 2030 poroste ročně až o 15 procent. V lednu 2021 začne 17 000 zaměstnanců pracovat v nové divizi Cross-Domain Computing Solutions. Do této divize spojuje společnost Bosch vývoj hardwaru a softwaru, senzory a řídicí jednotky pro všechny oblasti vozidel.

Automobilová elektronika vozidel připravena na budoucnost

V budoucnu se žádné auto neobejde bez vysoce výkonných řídicích jednotek. Všechny tyto nervové dráhy automobilu se sbíhají v centrálních uzlech. Díky enormní výpočetní síle miliard operací za sekundu zpracovávají centrální počítače velké množství dat samy, což je nutné pro automatizovanou jízdu, služby založené na datech a permanentní aktualizace softwaru. V budoucnu by měl software tvořit přibližně 30 procent hodnoty vozidla, dnes je to pouze deset procent (zdroj: McKinsey). 

Tento vývoj ukazuje, jak velký význam budou mít bity a bajty pro moderní vozidla v následujících letech. Počítače vozidel, které zvládnou tak velké množství softwaru a dat, budou proto brzy standardem u všech vozidel - od malých automobilů přes luxusní třídu až po 40tunové nákladní automobily. Společnost Bosch vyvíjí počítače pro funkce kokpitu a propojení, asistenční systémy řidiče a automatizovanou jízdu, jakož i pohonný systém a elektroniku karoserie. To znamená, že všechny centrální funkce vozidla lze sdružit v několika výkonných centrálních počítačích. 

Například: Centrální počítač kokpitu společnosti Bosch převezme v příští generaci vozidel úkoly až deseti řídicích jednotek. Výrobci automobilů tak mohou výrazně snížit počet řídicích jednotek, kterých je v některých případech i více než 100. 

"Počítače vozidel jsou klíčem ke snížení komplexity elektronických systémů a zajištění jejich maximální bezpečnosti," říká Kröger. 

V případě použití více centrálních vysoce výkonných počítačů dojde ke zkrácení délky kabelů - a tím i snížení nákladů, hmotnosti a celkové úspoře potřebného místa.

Špička ledovce elektroniky vozidel

V počítačích se v příštích několika letech spojí úkoly z různých oblastí vozidla - odborníci hovoří o doménách. Kromě pohybu vozidla řídí také elektroniku karoserie a to v jednom jediném centrálním počítači. Ten je pak o to výkonnější: Za posledních 20 let vzrostl výkon výpočetní řídicí jednotky, která se kdysi používala pro navigaci 3 000krát. 

Ve srovnání s Mooreovým zákonem, který předpokládá, že výpočetní výkon se každé dva roky zdvojnásobí, je tento nárůst zhruba třikrát větší. 

Kromě displejů, infotainmentu a hlasového ovládání může počítač kokpitu ovládat i úkoly v jiných oblastech vozidla, například některé asistenční funkce. 

"S počítači vozidel od společnosti Bosch lze zvládnout i velmi složité funkce řízení, které přesahují jednotlivé domény vozidel," říká Dr. Mathias Pillin ze společnosti Bosch. 

Ten od ledna 2021 převezme předsednictví v představenstvu nové divize Cross-Domain Computing Solutions. Název nové divize není náhodný. V překladu znamená počítačová řešení nad rámec domén. Zde společnost pod jednou střechou sdružuje své síly ve vývoje softwaru, elektriky a elektroniky z oblastí asistence řidiče a automatizované jízdy, Car Multimedia a elektroniky pohonů a Body Electronics.

Modulární logika skrývá obchodní potenciál

Společnost Bosch nabízí své počítače vozidel ve škálovatelném modulárním systému, který zahrnuje správný elektronický systém skládající se z hardwaru a softwaru pro všechny požadavky a předpoklady. Cílem je softwarová a systémová architektura pro celé vozidlo, ve kterém všechny centrální počítače, senzory a řídicí jednotky zapadají do sebe a staví na sobě, jako u stavebnice. Z toho těží výrobci automobilů, protože díky modulární logice je vývoj počítačů vozidel pro různé modely vozidel mimořádně flexibilní. Pokud je zadána například základní architektura hardwaru a softwaru, lze ji přizpůsobit - v závislosti na projektu zákazníka - v rámci definované systematiky.

U prémiových vozidel se do desek plošných spojů přidávají další softwarové moduly nebo speciální čipy, které umožňují více funkcí. U malých automobilů lze naopak strukturu počítačů vozidla upravit tak, aby centrálně pokrývaly důležité základní funkce související s bezpečností. 

"Díky modulární logice pro počítače vozidel a našemu širokému portfoliu může Bosch reagovat na všechny potřeby výrobců automobilů," říká Pillin. 

Díky modulárnímu principu nabízejí vysoce výkonné počítače také obrovský obchodní potenciál, protože společnost Bosch s nimi může získat velký trh.