Písek přechází na elektrobusy. Má pět dobíjecích stanic a dva ultrarychlé 170kW stojany

28.01.2021

Městská hromadná doprava v Písku kompletně přechází na elektrický pohon. Pětice nových elektrobusů má zázemí v areálu o sedmi dobíjecích stanicích, který dodala na klíč společnost ČEZ ESCO. Obnovou vozového parku MHD naplňuje město na řece Otavě svou strategii Smart Písek. ČEZ v Písku podporuje již delší dobu také individuální elektromobilitu, provozuje zde celkem tři rychlodobíjecí stanice.

Společnost ČSAD Autobusy České Budějovice provozující MHD v Písku si vybrala ČEZ ESCO k realizaci areálu dobíjecího zázemí pro flotilu pěti nových elektrobusů typu SOR EBN 11 a EBN 8. Doplňování energie v akumulátorech nových e-busů zajišťuje stejný počet dobíjecích stanic o výkonu 44 kW a také dva ultrarychlé stojany s výkonem až 170 kW.

"Písek se posunuje mezi města s ekologickou veřejnou dopravou pro 21. století. Nová flotila elektrobusů je jednoznačně šetrnější k přírodě a městu přinese i výrazné provozní úspory. Věříme, že ekologické vozy ocení písecká veřejnost i návštěvníci města," říká Eva Vanžurová, starostka Písku.

"Elektrobusy v Písku jsou realitou. Jsme moderní dopravce, který využívá moderní technologie a věří v ně. Veřejná doprava je právě tím odvětvím, které musí jít příkladem v používání ekologicky šetrných technologií. Jsme rádi, že městskou dopravu v Písku můžeme provozovat elektrobusy, které lze v současně době považovat za jedničku ekologicky úsporných vozidel. Vladimír Homola, generální ředitel společnosti ČSAD Autobusy České Budějovice.

"Služby ČEZ ESCO pro bezemisní hromadnou dopravu vnímám jako důležitou součást rozvoje měst a praktické naplňování konceptu smart řešení. V Písku již ČEZ ESCO dlouhodobě působí v rámci úspěšného projektu energetických úspor formou EPC, rádi tak přidáváme další "díl" do mozaiky čistého a příjemného města pro život. Vedle technologie k napájení a kompletních servisních služeb pro sedmičku dobíjecích stanic zajistíme i osvětlení části areálu," doplňuje za ČEZ ESCO generální ředitel Kamil Čermák.

Zatímco pětice standardních stanic zajišťuje především noční dobíjení a balancování trakčních baterií, pro podporu vyššího denního nájezdu slouží dvě rychlodobíjecí stanice. Ty zvládnou dobít elektrobusy během jedné až dvou hodin na kapacitu postačující k dokončení turnusového oběhu. Součástí řešení z dílny ČEZ ESCO je také nově vybudovaná trafostanice připojená k distribuční síti vysokého napětí, která celý areál napájí. Kontrakt je realizován na klíč formou garantované služby po dobu 5 let.

ČEZ v jihočeském regionu buduje také infrastrukturu nutnou pro rozvoj elektromobilů. Aktuálně zde funguje 10 veřejných rychlodobíjecích stanic o výkonu 50 kW schopných doplnit většinu kapacity baterie e-auta v řádu desítek minut. Vedle tří stojanů v krajské metropoli Českých Budějovicích je stejný počet stanic právě v Písku a po jedné v Třeboni, Soběslavi, Prachaticích a Vimperku. V přípravě jsou v dohledné době stanice v dalších lokalitách. Celkově provozuje ČEZ v České republice momentálně více než 270 veřejných dobíjecích stanic. Aktuální mapa lokalit s dobíjecími stanicemi a komplexní set informací je k dispozici na www.elektromobilita.cz 

ČEZ ESCO

Společnost ČEZ ESCO ze Skupiny ČEZ v oblasti elektromobility nabízí širokou paletu souvisejících služeb a produktů pro firmy, municipality a kraje. Jde například o návrh a instalaci dobíjecích stanic na klíč, elektrifikaci automobilových flotil, platformy pro dobíjení, včetně IT řešení, pronájmy či prodeje elektromobilů nebo wallboxy a kabely pro dobíjení. Pro samosprávy ČEZ nabízí realizaci a provoz dobíjecích stanic pro elektrobusy či návrhy konceptu elektromobility pro jednotlivá města a regiony.

ČSAD Autobusy České Budějovice

Společnost ČSAD Autobusy České Budějovice, je provozovatelem osobní autobusové dopravy, pravidelné linkové i nepravidelné zájezdové dopravy na území Jihočeského kraje. Společnost ČSAD Autobusy České Budějovice také zajišťuje městskou hromadnou i příměstskou autobusovou dopravu v řadě měst Jihočeského kraje a je jedním z dopravců zapojených do Integrovaného dopravního systému Jihočeského kraje.

Víte, že ...

  • Skupina ČEZ se již různou formou angažuje v provozu elektrobusů v Praze, Trutnově, Třinci, Vrchlabí, Olomouci nebo Novém Jičíně?
  • energii pro nabití plné kapacity 172kWh baterií jednoho z píseckých elektrobusů dokázala loni jihočeská jaderná elektrárna v Temelíně vyrobit za necelou půlvteřinu?
  • prvním městem ČR, které elektrobus zařadilo na pravidelné lince MHD, bylo v roce 2004 Znojmo? V té době bylo také jediným evropským městem, kde e-bus jezdil ve veřejné dopravě.