ORLEN Unipetrol a ČEZ rychle rozšiřují nabídku sítě Benzina ORLEN o elektrickou energii. Třicátý rychlodobíjecí stojan je v Jihlavě

04.08.2021

Skupina ORLEN Unipetrol pokračuje v rozšiřování nabídky sítě čerpacích stanic Benzina ORLEN také o elektrickou energii z rychlodobíjecích stanic.

Ty umí doplnit většinu kapacity baterií elektromobilů o bezemisní elektřinu během několika desítek minut. Benzina ORLEN nabízí čerpání ekologické energie ze zelených stojanů ČEZ v desítce krajů po celé České republice. Loni na nich řidiči odebrali energii, která by umožnila 40 cest kolem světa.

Doplnit elektromobil bezemisní energií v sítí Benzina ORLEN a po krátkém odpočinku a občerstvení v rámci konceptu Stop Cafe pokračovat v jízdě? Žádný problém ve vybraných areálech sítě Benzina ORLEN po celé České republice! Největší tuzemský řetězec čerpacích stanic, který patří do rafinérské a petrochemické skupiny ORLEN Unipetrol, jde vstříc novým trendům v individuální i hromadné dopravě a ve spolupráci se Skupinou ČEZ rychle vybavuje své lokality rychlodobíjecími stanicemi pro elektromobily. Ten nejnovější v Jihlavě je současně 30. stanicí ČEZ pro dobíjení e-aut v síti bíločervených čerpacích stanic.

"Na čerpacích stanicích Benzina ORLEN chceme nabízet co nejširší portfolio produktů a služeb. Vedle tradičních paliv poskytujeme alternativní paliva LPG a CNG a postupně svou nabídku rozšiřujeme také o elektrickou energii, kterou ve spolupráci s externími partnery nabízíme již na 34 38 lokalitách po celé zemi. Celkově tak na našich čerpacích stanicích máme již 52 62 dobíjecích stanic, na kterých se může současně nabíjet téměř sto automobilů. S mateřskou skupinou ORLEN Unipetrol jsme aktivní rovněž v rozvoji vodíkové elektromobility, která již v letošním roce doplní současnou bateriovou elektromobilitu, když v Praze na Barrandově a v Litvínově otevřeme první veřejné vodíkové plnicí stojany v České republice," řekl Tomasz Wiatrak, předseda představenstva skupiny ORLEN Unipetrol, do které patří i síť čerpacích stanic Benzina ORLEN.

"Následující roky budou v České republice ve znamení rychlého rozvoje elektromobility. Poptávku desítek tisíc nových elektrických aut po rychlém dobíjení pokryje jen výstavba stovek nových dobíjecích stojanů. ČEZ jako lídr trhu se své odpovědnosti nezříká a svou síť s aktuálně 300 veřejnými dobíjecími stanicemi chce během pěti let síť rozšířit na více než 800 stojanů. Věříme, že i pokračování dosavadní úspěšné spolupráce s Benzinou nám pomůže v dosažení tohoto cíle," uvedl Pavel Cyrani, místopředseda představenstva skupiny ČEZ ředitel divize obchod a strategie ČEZ.

Na 22 čerpacích stanicích Benzina ORLEN po celé ČR je nyní v provozu celkem třicet rychlodobíjecích stanic ČEZ. Řidiči elektromobilů je využijí jak dálnicích D1, D2, D4, D5, D6, D8 nebo D11 a u dalších hlavních tahů, tak i v některých větších městech. Celkem na nich loni zastavili k "natankování" ekologické elektřiny 13 439krát a odebrali 224 818 kWh. Stejný objem energie by naplnil až po okraj baterie 6244 elektromobilů střední třídy nebo by jednomu elektromobilu umožnil 40krát obkroužit zeměkouli. Nejvytíženější byly stojany v Osicích na D11 (při 1095 dobíjeních odebráno 24 519 kWh), ve Vrchlabí (1285 dobíjení, 23 209 kWh), Českých Budějovicích (1363 dobíjení, 20 822 kWh). Počátek vzájemné spolupráce společností ORLEN Unipetrol a ČEZ se datuje do roku 2014, kdy ČEZ instaloval rychlodobíjecí stojan na čerpací stanici Benzina ORLEN ve Vrchlabí v rámci tzv. Smart regionu Vrchlabí.

Rychlodobíjecí stojany ABB, které jsou v síti Benzina ORLEN instalovány, dokážou doplnit baterie většiny typů a značek elektromobilů. Díky DC konektorům s nabíjecími standardy CHAdeMO a CCS o výkonu až 50 kW to zvládnou během desítek minut. Součástí nabídky dobíjecí stanice je také AC nabíjení se standardním konektorem Mennekes, který umožňuje nabíjení s výkonem až do 22 kW.

Výstavba sítě dobíjecích stanic ČEZ je z části financovaná z dvojice grantů evropského programu CEF, pro oblast Doprava, v jehož výzvách ČEZ v minulosti uspěl. Evropská komise touto cestou podporuje propojování Evropy budováním dobíjecích stanic podél hlavní silniční sítě TEN-T. Část sítě vzniká také díky využití prostředků z Operačního program Doprava a z vlastních prostředků ČEZ.