CITROËN odhaluje monopost, který ponese jeho barvy ve Formuli E

27.10.2025

Poissy – 20. října 2025

  • Citroën představuje monopost, který ponese barvy značky během její oficiální účasti v mistrovství světa ABB FIA Formula E.
  • Tento vůz bude těžit ze všech odborných znalostí divize Stellantis Motorsport, která má rozsáhlé zkušenosti s Formulí E. Tým Citroënu povede týmový manažer Cyril Blais.
  • Za volantem monopostu se budou střídat dva talentovaní jezdci, kteří již ve Formuli E dosáhli četných úspěchů – Francouz Jean-Éric Vergne a Novozélanďan Nick Cassidy.
  • Toto rozhodnutí představuje strategický zlom pro Citroën Racing, který tak pokračuje ve své více než 60leté vášni a oddanosti motorsportu, přičemž potvrzuje svou vizi odvážné, odpovědné a inovativní mobility.
  • Tým se zúčastní oficiálních testů od 27. října ve Valencii a 6. prosince nastoupí na první e-Prix v São Paulu.
"Jsme velmi hrdí, že se oficiálně připojujeme k mistrovství ABB FIA Formula E. Přicházíme se stejným odhodláním vítězit, které Citroënu umožnilo uspět pokaždé, když vstoupil do nové disciplíny – ať už to byl Rally Raid, WRC nebo WTCC."
"Motorsport je oblast, která formovala historii a vytvářela legendu Citroënu více než 60 let. Je to tepající srdce automobilové vášně. Připojením se k 100% elektrické, odpovědné a angažované soutěži sdílíme pokrokové hodnoty. Toto elektrické, inovativní a působivé dobrodružství ztělesňuje naši vizi mobility zítřka."
"Formát závodů v srdci měst nám umožňuje oslovit mladé publikum zajímající se o udržitelnost a konektivitu. Nabízí obrovský zdroj technologické inspirace a stane se mezinárodní výkladní skříní značky. Náš monopost navíc nese barvy trikolory odrážející naši hrdost na reprezentaci francouzského know-how na závodní dráze."— Xavier Chardon, generální ředitel značky Citroën.

Odbornost ve službách výkonu

  • Citroën nabitý watty

Plně elektrický monopost GEN3 Evo je syntézou výkonu a účinnosti. Rychlejší, lehčí a efektivnější než kdy dříve, představuje vizi udržitelného motoristického sportu – laboratoř výkonu, kde se počítá každý kilowatt. Jeho ultralehký a tuhý podvozek z uhlíkových vláken, vycházející ze šasi Spark Racing Technology GEN3, splňuje nejpřísnější bezpečnostní požadavky FIA. S minimální hmotností 859 kg včetně jezdce nabízí vyšší agilitu i energetickou účinnost, přičemž si zachovává stejnou dynamiku jako u monopostů se spalovacím motorem.

Zrychlení monopostu GEN3 Evo je dechberoucí. Elektrický pohon o výkonu až 350 kW (cca 470 k) zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhých 1,86 s. Maximální rychlost je 320 km/h. Vůz GEN3 Evo se tak stává nejrychlejším elektrickým monopostem v historii šampionátu FIA.

Největší předností vozu je to, že využívá dva elektromotory pro rekordní rekuperaci energie - zadní pro pohon, přední pro regeneraci energie. V režimu "Attack mode" pracují oba motory společně, čímž zajišťují vozu pohon všech kol. Kombinací obou motorů lze dosáhnout rekuperace až 600 kW energie při brzdění, což umožňuje znovuvyužití téměř 50 % energie spotřebované během e-Prix. Energie se ukládá do baterie o kapacitě 47 kWh, která zaručuje okamžitý výkon, tepelnou stabilitu a dlouhou životnost.

  • Monopost vyvinutý v srdci divize Stellantis Motorsport

Vůz byl vyvinut přímo v centru Stellantis Motorsport v Satory. Vývoj vedl Jean Marc Finot. Monopost GEN3 Evo těží z více než 11 let zkušeností ve Formuli E a odborných znalostí v oblasti návrhu, provozu a optimalizace špičkových 100% elektrických monopostů. Tým, který byl na tento vývoj vyčleněn, přinesl do projektu Citroën svou preciznost, vášeň a závodní know-how.

Zkušenosti Stellantis Motorsport umožňují dokonale zvládnout rovnováhu mezi výkonem, účinností a spolehlivostí, což jsou klíčové faktory, které v šampionátu rozhodují o každém procentu účinnosti jako o konkurenční výhodě. Odbornost zahrnuje celý pohonný řetězec – elektromotory (až 350 kW), měniče a software pro řízení výkonu, systémy dvojité rekuperace energie (přední i zadní) a pokročilou tepelnou a energetickou správu.

Získané poznatky z Formule E přímo přispívají k rozvoji sériových elektrických vozů: optimalizace řízení baterie, účinnosti měniče, rekuperace brzdné energie a strategie řízení motoru.

"Neděláme jen závodní vůz. Znovu oživujeme vášeň Citroënu pro motorsport v jednom z nejvíce vizionářských šampionátů světa. S téměř jedenáctiletými zkušenostmi ve Formuli E přinášejí do projektu své know-how a nadšení desítky inženýrů a techniků."
"Tato odbornost, získaná v průběhu závodních sezón, nám dnes umožňuje zvládnout klíčovou rovnováhu mezi řízením výkonu, špičkovou účinností a spolehlivostí, která zůstává nepostradatelným základem." Jean Marc Finot, ředitel Stellantis Motorsport.

Design v barvách trikolóry, který elektrizuje 

Vzhled vozu v barvách trikolóry zaujme na první pohled. Značka Citroën tímto ve Formuli E prezentuje odvahu, energii a současně i svoji identitu. Designéři centra Citroën, kde design vozu vznikl, vyjádřili přechodem barev zrychlení. Náznak motivu dvojitých šípů odkazuje na tradici. Celek působí výrazně a velmi graficky.

Na přídi monopostu dominuje jasně červená, jakožto symbol vášně, sportu a dědictví Citroënu. Tato barva je podpisem značky a rytmem jejího srdce. Je symbolem značky jak na silnici, tak i na závodní dráze.

Červená následně působivým barevným přechodem přenechává prostor dalším barvám. Čistě bílá a energická modrá přebírají štafetu, aby vytvořily trikolorní kompozici, kterou Citroën v šampionátu Formule E prezentuje. Tyto barvy jsou symbolem vášně, technologie a hrdosti a vzdávají poctu Francii, jejímu know-how a duchu inovace. Barevné provedení designu je zároveň odvážné i vytříbené, nese barvy země a eleganci vize.

  • Výjimeční piloti, zkušený týmový manažer

Značku Citroën budou v mistrovství světa ABB FIA Formule E reprezentovat dva talentovaní jezdci s bohatými zkušenostmi z Formule E.

Jean-Éric Vergne, 35letý francouzský jezdec, se prosadil jako významná osobnost světového motorsportu. Ve Formuli E zazářil a stal se prvním jezdcem, který získal dva tituly v řadě. Jeho všestrannost sahá také do vytrvalostních závodů, kde nasbíral mnoho zkušeností i úspěchů napříč různými kategoriemi okruhů.

  • Mistr Francie Formule Campus a Formule Renault 2.0 v roce 2008
  • Jezdec Formule 1 u Toro Rosso v letech 2012–2014
  • Debut ve Formuli E v roce 2014
  • Dvojnásobný mistr Formule E
  • Od roku 2022: jezdec FIA WEC v týmu Peugeot TotalEnergies
"Jsem velmi potěšen, že se mohu připojit k Citroënu ve Formuli E, k ikonické francouzské značce s bohatou historií. Je pro mě skutečnou ctí být francouzským jezdcem tohoto nového týmu. Mým cílem je přinést všechny své zkušenosti z Formule E a pomoci Citroënu uspět už v jeho první sezóně."
"Tento nový projekt je pro mě obrovským zdrojem motivace. Mám naprostou důvěru v tým a jsem přesvědčen, že už příští rok budeme schopni bojovat o pódiová umístění a vítězství. Z dlouhodobého hlediska je naše ambice jasná: udělat z týmu Citroën Racing Formula E Team jeden z nejúspěšnějších týmů nové generace šampionátu," Jean-Éric Vergne.

Nick Cassidy, 31letý novozélandský jezdec, patří mezi nejúspěšnější talenty své generace v motorsportu. Po slibných začátcích v motokárách a jednomístných vozech zazářil v Japonsku, kde získal "Japonskou trojkorunu" (Super Formula, Super GT a Formula 3). V roce 2020 se připojil k Formuli E, kde se rychle stal vážným kandidátem na titul. Připsal si řadu vítězství i pódiových umístění. Po dvou skvělých sezónách se připojuje k týmu Citroën Racing.

  • Trojnásobný mistr Japonska: Formula 3, Super GT a Super Formula
  • 3. místo v sezóně 2023–2024; vicemistr světa Formule E v sezóně 2024–2025
  • 11 vítězství a 25 pódiových umístění ve Formuli E
  • Zkušenosti z DTM a FIA WEC souběžně s kariérou v jednomístných vozech
  • Považován za jednoho z nejkomplexnějších jezdců své generace
"Jsem nadšený, že mohu být součástí projektu Citroën ve Formuli E a vidět, jak se značka zapojuje do šampionátu. Máme všechny předpoklady i správné lidi, abychom během několika příštích let vybudovali něco opravdu výjimečného. Těším se také na spolupráci s Jean-Éricem Vergnem, jediným dvojnásobným šampionem Formule E. Pomáhat budovat nový tým je vzrušující výzva."
"Po třech skvělých sezónách s vozem Gen3 využiji všechny své zkušenosti, abychom dosáhli dobrých výsledků už ve 12. sezóně a pomohli Citroënu etablovat se jako špičkový tým," Nick Cassidy.

Cyril Blais jmenován týmovým manažerem (Team Principal)

S cennými zkušenostmi z Formule E přináší Cyril Blais do vedení týmu svou technickou odbornost a manažerské schopnosti, aby dále rozvíjel ambice týmu v mistrovství světa ABB FIA Formule E.
Cyril Blais začínal ve Formuli E jako závodní inženýr pro renomované jezdce, mezi nimiž byli Lucas di Grassi a Maximilian Günther. Postupně se vypracoval na pozice hlavního inženýra (Chief Engineer) a zástupce týmového manažera (Deputy Team Principal), než převzal vedoucí roli týmového manažera u Maserati.

Známý svou otevřeností ke spolupráci a schopností sjednocovat talenty, klade Cyril Blais důraz na vytváření optimálního pracovního prostředí a na kolektivní vedení týmu. Jeho strategická vize se zaměřuje především na špičkové technologie, řízení energie a pokročilé využívání simulátorů, aby maximalizoval výkonnost týmu na trati. 

"Mým cílem je upevnit dosavadní úspěchy týmu a pokračovat v postupu v šampionátu, přičemž chci ocenit práci a nasazení každého člena týmu,"uvedlCyril Blais.

Výzvy nového dobrodružství pro Citroën

  • Probudit automobilovou vášeň a sdílet hodnoty

Značka Citroën se nachází v mimořádně dynamické fázi. Po kompletní obnově celé modelové řady během dvou let představuje nyní návrat do motoristického sportu jakožto další krok k formování identity značky. Tento krok sjednocuje a vyjadřuje hodnoty i ambice značky. Vstup do Formule E bude skutečným motorem image Citroënu. Motoristický sport je esencí automobilové vášně – vytváří příběhy značek, posiluje jejich legitimitu a oslovuje širokou veřejnost. Dokáže sjednotit zaměstnance i prodejní síť a stát se zdrojem společného nadšení. Zároveň dokazuje zákazníkům, že značka je odhodlána vyvíjet produkty s vysokou úrovní a přenášet know-how z okruhu do sériové výroby.

Pro Citroën je cíl jasný: rozechvět srdce automobilových nadšenců a prosazovat lidské hodnoty a vysoké standardy, které formovaly DNA značky. Citroën se do šampionátu vrací jako oficiální tým, nicméně je třeba připomenout, že svět motoristického sportu nikdy zcela neopustil. Byl po mnoho let jeho součástí prostřednictvím zákaznického programu C3 Rally2, který i v roce 2025 zaznamenal více než 95 vítězství a stále se těší velkému zájmu fanoušků věrných duchu Citroën Racing. Na tuto základnu příznivců je Citroën hrdý a zve je, aby se společně vydali do nového dobrodružství. Mistrovství světa ABB FIA Formule E v sobě spojuje všechny ingredience pro intenzivní závodní víkendy a pro oslovení nových fanoušků.

Citroën – účastník vizionářského a odpovědného šampionátu

Návrat do soutěžního prostředí se odehrává v tom nejvíce vizionářském, odvážném a ekologicky odpovědném šampionátu. Šampionát Formule E je stoprocentně elektrický – ve smyslu inovace a udržitelného rozvoje. Ztělesňuje ekologicky šetrnou vizi motoristického sportu, která je plně v souladu se závazky značky Citroën. Elektrifikace, pilíř strategie značky a klíčový kámen energetické transformace a mobility budoucnosti, zde nachází své přirozené vyjádření. Soutěživost, odvaha a odpovědnost se tu spojují, aby podpořily hnací sílu pokroku – vůli přispívat k rozvoji společnosti ku prospěchu veřejnosti.

Tento šampionát je rovněž příležitostí k získání informací a následnému vývoji technologií, což má přímé dopady na budoucí generace elektrických vozů. Tím, že šampionát sdružuje výrobce, inženýry a jezdce kolem společného cíle – sladit výkon s respektem k životnímu prostředí – ukazuje, jak může sport sehrát klíčovou roli při hledání konkrétních řešení pro budoucnost. Formule E je laboratoří v reálném měřítku, kde každý pokrok v oblasti energetické účinnosti, správy baterií či konektivity přispívá přímo k vývoji elektrických vozů zítřka. Každý prvek – od motoru až po softwarové řízení rekuperace energie – slouží jako testovací pole pro budoucí elektrické technologie určené pro běžný provoz. Formule E tak nadále plní svou roli výkladní skříně elektrické inovace.

Nad rámec sportovního výkonu se Formule E vyznačuje konkrétním závazkem k udržitelnému rozvoji. Je to první světový šampionát, který získal certifikaci ISO 20121 za odpovědné řízení závodů, a od svého vzniku si klade za cíl dosáhnout uhlíkové neutrality. Baterie jsou po závodech recyklovány nebo znovu používány, pneumatiky Hankook jsou vyrobeny z 35 % recyklovaných materiálů a veškeré logistické operace jsou optimalizovány tak, aby se minimalizovala ekologická stopa. Přibližně polovina energie využité během závodu pochází z rekuperace.

Podporováním čisté mobility a inovací šetrných k planetě představuje Formule E dokonalé propojení vášně pro sport s ekologickou odpovědností, což jsou hodnoty, které plně rezonují s vizí a závazky značky Citroën v oblasti udržitelné a dostupné mobility pro všechny.

  • Mezinárodní platforma pro oslovení nového publika

S 18 závodními koly ve 12 zemích má tento šampionát výrazný mezinárodní rozměr. Účast ve Formuli E umožní Citroënu posílit povědomí o značce, zejména na trzích, kde chce značka zvýšit svou viditelnost. Zároveň tato účast demonstruje potenciál značky a pomáhá rozvíjet její image, sdílet její hodnoty a oslovit publikum, které je těžko dosažitelné tradiční komunikací.

Citroën je značka blízká lidem, a ještě více se hodlá přiblížit formou atraktivního šampionátu, který se odehrává v srdci měst nebo v jejich bezprostřední blízkosti. Formule E sází na divácky přitažlivé městské formáty závodů přístupné široké veřejnosti. Citroën dlouhodobě usiluje o demokratizaci mobility, zejména té elektrické (např. Ami, ë-C3). Formule E sdílí stejnou ambici – přiblížit motoristický sport veřejnosti a vytvořit skutečné pouto s fanoušky.

S ambicemi Citroënu koresponduje i profil fanoušků Formule E, který je tvořen mladšími lidmi, větším zastoupením žen a pozitivním vztahem k ekologii a konektivitě. Na tuto cílovou skupinu směřují i modely Citroën, jako například Ami, či nový ë-C3, které mají schopnost oslovit novou generaci, která je mimořádně vnímavá k designu a technologickým inovacím. Formule E navíc využívá principy strategie a herního přístupu (gamingu), které mohou přitáhnout i odlišné publikum. Stává se tak nástrojem inspirace, jenž umožní Citroënu posílit svůj vliv.

Citroën a jeho 60 let automobilové vášně

Citroën se znovu vrací do světa motoristického sportu, který utvářel jeho historii – od dálkové rally (5 titulů) přes WRC (8 titulů) až po WTCC (3 tituly). Pokaždé, když se Citroën zapojil do nového šampionátu, dokázal v něm získat tituly, a právě s touto stejnou vůlí objevovat nové výzvy a s ambicí vítězit přistupuje značka k účasti ve Formuli E. Přináší do ní vysokou míru náročnosti, ale také vášeň, která pohání její týmy i fanoušky.

Motoristický sport je součástí kultury a dědictví Citroënu. Tento příběh začal před více než 60 lety, když Citroën ID 19 zvítězil v roce 1959 v Rallye Monte Carlo s vozem, který se prosadil i v dalších rallyových soutěžích 60. let, například na tratích v Maroku. Tato historie pokračovala v 70. letech s modely SM a CX, které se rovněž zapsaly do dějin automobilového sportu.

Sportovní historie Citroënu pokračovala velkolepou érou dálkových rally (rally raid). V devadesátých letech se Citroën prosadil na nejvyšší úrovni této disciplíny díky vozu ZX Rallye Raid. Tento výjimečný vůz vyvinutý divizí Citroën Sport se proslavil zdoláváním těch nejextrémnějších terénů. Spojil robustnost, technologickou inovaci a výkon a stal se symbolem avantgardy značky. Zúčastnil se největších mezinárodních soutěží a rychle se stal referencí ve své kategorii. Potvrdil tak umění Citroënu vyvíjet vozidla schopná dominovat i v nejdrsnějších pouštích světa. Pod vedením Guye Fréquelina a díky výjimečným jezdcům, jako byli Ari Vatanen, Pierre Lartigue či Timo Salonen, dosáhla ZX Rallye Raid 36 vítězství mezi lety 1990 a 1997, včetně čtyř triumfů na legendární Rallye Paříž–Dakar. Tyto ohromující úspěchy dostaly Citroën do síně slávy světového motorsportu a položily základy jeho budoucích triumfů ve WRC.

Na přelomu tisíciletí se Citroën, posílen novou generací mimořádných jezdců, stal hvězdou ve světovém šampionátu rallye (WRC). Vše odstartoval Philippe Bugalski, nositel prvních úspěchů značky v mistrovství světa s vozem Xsara Kit Car. Ten dokázal porážet silné speciály WRC na asfaltových tratích a jeho vítězství otevřela cestu k dominanci Citroënu ve WRC. Kralování značky v této disciplíně následně posílil příchod mladého Alsasana výjimečného talentu – Sébastiena Loeba, který krátce nato zahájil raketový vzestup. S Loebem za volantem zažil Citroën legendární éru a získal devět po sobě jdoucích titulů mistra světa jezdců (2004–2012) a osm titulů konstruktérů díky vozům Xsara, C4 a DS3 WRC. Tým představoval dokonalou kombinaci technické preciznosti, inovace a instinktu šampiona.
Později se k týmu WRC přidal další výjimečný jezdec, Sébastien Ogier. Ten přinesl značce nové úspěchy a přispěl k tomu, že se Citroën stal jedním z nejúspěšnějších výrobců v historii WRC.

V letech 2014 až 2016 se Citroën nesmazatelně zapsal do historie šampionátu WTCC. I zde dominoval. S vozem C-Elysée WTCC získala značka s dvojitým šípem tři tituly mistrů světa konstruktérů a tři tituly mistrů světa jezdců v řadě, a to zásluhou výjimečné sestavy pilotů: José María "Pechito" López, Yvan Muller a Sébastien Loeb. Hned od svého debutu se Citroën vyznačoval příkladnou přípravou, mimořádně konkurenceschopným vozem a strategickou precizností, které mu umožnily porážet konkurenci a sbírat vítězství jedno za druhým.

Závěrem připomeňme, že ve sportovní historii Citroënu figuroval monopost již dříve, dlouho před příchodem GEN3 Evo. Tvůrcem tohoto vozu byl v 60. letech 20. století prodejce značky Citroën z Albi, Maurice Émile Pezous. Monopost nesl název Citroën MEP. Ztělesňoval spojení inovace a dostupnosti a využíval komponenty z modelů Ami 6 a GS. Byl navržen jako ekonomický monopost, aby mladým jezdcům poskytl skutečný odrazový můstek do světa automobilových závodů. Vůz byl podporován Citroënem a FFSA (Francouzskou federací automobilového sportu) a stal se ikonickým vozem Formule Bleue, kategorie určené pro přípravu budoucích francouzských talentů. V letech 1965 až koncem 70. let prošel vůz několika vývojovými verzemi – od MEP X1 po MEP X27 – které jeho koncepci postupně zdokonalovaly, aniž by se výrazně odchýlily od jeho původní DNA vyznačující se lehkostí, důvtipem a radostí z řízení. V roce 1966 byl dokonce testován Mauricem Trintignantem na okruhu Le Mans.

Citroën

Citroën od roku 1919 vytváří automobily, technologie a řešení mobility a reaguje tak na měnící se potřeby společnosti. Pro odvážnou a inovativní značku Citroënu je důležitý klid a pohoda zákazníků, a proto nabízí širokou škálu modelů, od jedinečného Ami, objektu elektrické mobility určeného do města, po hatchbacky, SUV a užitková vozidla, z nichž většina je dostupná v elektrických nebo hybridních verzích. Citroën, který je průkopníkem v oblasti služeb a pozornosti věnované soukromým i firemním zákazníkům, je zastoupen ve 101 zemích, jeho síť tvoří 6 200 prodejen a servisů po celém světě.

TZ