Bosch a APCOA přinášejí technologii Automated Valet Parking do německých parkovacích domů
Parkování bez řidiče od Hamburku až po Mnichov.
Po úspěšném získání povolení ke komerčnímu užití v parkovacím domě P6 na stuttgartském letišti nyní společnosti Bosch a APCOA posouvají automatizované parkování na další úroveň a zavádějí tuto technologii v dalších 15 německých parkovacích domech. Od roku 2023 má být zahájena celoněmecká expanze tohoto automatizovaného parkovacího systému bez řidiče s podporou infrastruktury v souladu s normou SAE úrovně 4 - od Hamburku až po Mnichov. Zpočátku chtějí společnosti Bosch a APCOA pro parkovací systém Automated Valet Parking zřídit až čtyři parkovací místa na jeden parkovací dům.
"Rozšíření počtu parkovacích míst načasujeme na očekávaný nárůst počtu vozidel podporujících tento parkovací systém. U dobíjecích stanic pro elektromobily vidíme, jak důležité je, aby se infrastruktura včas přizpůsobovala. O to se nyní staráme společně s naším partnerem APCOA prostřednictvím Automated Valet Parking," říká Dr. Markus Heyn, člen představenstva společnosti Bosch a předseda divize Mobility Solutions.
Modulární systém od společnosti Bosch s technologií infrastruktury umožní v následujících letech dynamické rozšiřování počtu parkovacích míst až na 200 v každé z 15 lokalit.
Start na cestě k uvedení automatizovaného parkovacího systému na celosvětový trh
Rámcová dohoda, kterou nyní podepsaly společnosti Bosch a APCOA, je prvním krokem k uvedení tohoto systému na celosvětový trh. V nadcházejících letech bude cílem vybavit tímto systémem několik stovek parkovacích domů po celém světě.
"Německo je teprve začátek - očekáváme, že po zavedení příslušné legislativy budeme moci brzy zavést automatizovaný parkovací systém i v dalších zemích po celém světě," říká Claudia Barthle, která vede globální prodej softwaru a služeb v divizi Cross-Domain Computing Solutions společnosti Bosch a je zodpovědná za spolupráci s APCOA.
Německo je zatím jednou z mála zemí, která vytvořila rámcové podmínky pro systémy, jako je automatizované parkování bez řidiče, a to v souladu s normou SAE úrovně 4. Další země, jako například Francie, jsou připraveny následovat.
"Rozšíření počtu parkovacích míst načasujeme na očekávaný nárůst počtu vozidel podporujících tento parkovací systém. U dobíjecích stanic pro elektromobily vidíme, jak důležité je, aby se infrastruktura včas přizpůsobovala. O to se nyní staráme společně s naším partnerem APCOA prostřednictvím Automated Valet Parking," říká Dr. Markus Heyn, člen představenstva společnosti Bosch a předseda divize Mobility Solutions.
"Díky řešení 'Automated Valet Parking' můžeme našim zákazníkům nabídnout zcela novou úroveň komfortu. Využití této funkce se vyplatí zejména tam, kde čas hraje roli - např. na letištích, u koncertních sálů, v místech konání akcí nebo veletrhů. Parkoviště na stuttgartském letišti je tedy teprve začátek," říká Frank van der Sant, člen představenstva a obchodní ředitel společnosti APCOA PARKING Group.
Automatizovaný parkovací systém bez řidiče bude brzy k dispozici ve vybraných parkovacích domech např. v Hamburku, Berlíně, Kolíně nad Rýnem, Frankfurtu nad Mohanem nebo Mnichově. Další parkovací domy budou následovat v jiných evropských zemích.
Inteligentní propojení infrastruktury a technologie vozidel
S automatizovaným parkovacím systémem bez řidiče začíná budoucnost parkování již dnes: Už žádné zdlouhavé hledání parkovacího místa, žádné nepříjemné manévrování a žádné riziko promáčknutí a poškrábání auta. Řidič jednoduše zaparkuje vozidlo v předávací zóně poblíž vjezdu do garáže a pomocí aplikace spustí vysoce automatizovanou službu parkování bez řidiče. To vše díky stereofotoaparátům Bosch, které detekují nejen volná parkovací místa, ale také okolí a jízdní koridor, a spolehlivě tak rozpoznají překážky nebo osoby v jízdním pruhu. Pokud senzory infrastruktury zaznamenají překážku, vozidlo bezpečně zastaví a v jízdě pokračuje až tehdy, když je trasa opět volná. Informace generované kamerami se sbíhají v tzv. "edge" počítačích. Inteligentní algoritmy přenášejí jízdní manévr, který má být proveden, a umožňují tak parkování vozů bez řidiče - tímto způsobem mohou vozidla také samostatně vyjíždět a sjíždět po rampách a měnit podlaží v domě. A to nejdůležitější - díky zabudované chytré technologii v parkovacím domě jsou technické požadavky na vozidlo minimální. Systém Automated Valet Parking je proto vhodný pro všechny třídy vozidel.
Díky digitální platformě společnosti APCOA s názvem "FLOW" probíhá parkování nejen bez řidiče, ale také zcela bezkontaktně a bezhotovostně. Stejnojmenná aplikace již nyní ulehčuje řidičům jinak zdlouhavý proces parkování - nejdříve závaznou rezervací parkovacího místa, poté bezkontaktním vjezdem prostřednictvím rozpoznávání registračních značek, a následně bezhotovostní platbou, fakturací a opět bezkontaktním výjezdem. Systém rozpozná vozidlo nebo registrační značku zákazníka a závory se automaticky otevřou - bez nutnosti tisku lístku a následné chůze k platebnímu automatu. APCOA provozuje více než 12 000 parkovišť ve 13 zemích s celkovým počtem přibližně 1,8 milionu parkovacích míst. Zvýšením dostupnosti služeb bez řidiče a vysoce automatizovaných parkovacích služeb s obsluhou by stejný prostor mohl v budoucnu pojmout až o 20 procent více vozidel. Kromě toho se pro tento typ parkování dají využít zejména úzké, odlehlé, a tudíž dnes méně atraktivní parkovací plochy.
První na světě schválený vysoce automatizovaný parkovací systém (SAE úroveň 4)
Automatizovaný parkovací systém bez řidiče se rychle rozvíjí. V polovině roku 2017 představily společnosti Bosch a Mercedes-Benz toto řešení široké veřejnosti v rámci pilotního projektu v parkovacím domě muzea Mercedes-Benz ve Stuttgartu. Již o dva roky později získaly společnosti jako první na světě výjimku k provozování tohoto systému s vybranými vozidly bez řidiče v běžném smíšeném provozu v parkovacích domech. Další milník následoval na konci roku 2020: Společnosti Bosch, Mercedes-Benz a APCOA přinesly tento vysoce automatizovaný parkovací systém bez řidiče na stuttgartské letiště, kde pracovaly na zahájení prvního komerčního provozu na světě v souladu s normou SAE úrovně 4. To se společnostem Bosch a Mercedes-Benz nedávno povedlo - od úřadů obdržely povolení pro tento systém v tamním parkovacím domě P6, což do budoucna umožnilo i další komerční užití v celém Německu. Parkovací dům P6 společnosti APCOA na stuttgartském letišti je tak prvním parkovištěm na světě, kde lze parkovací systém oficiálně používat za běžného provozu. Tato funkce je dostupná pro některé varianty vozů Mercedes-Benz tříd S a EQS vybavené funkcí "INTELLIGENT PARK PILOT", zatím v již zmíněném stuttgartském parkovacím domě.
Zdroj: BOSCH