1. pololetí v elektromobilitě: Odběry bezemisní energie na stojanech ČEZ rostly o třetinu, na „elektropumpy“ přijelo 24 tisíc nových zákazníků
Tisíce nových elektromobilů na českých silnicích a desítky dalších postavených stanic v síti ČEZ - to jsou hlavní hnací motory pro letošní dynamický nárůst odebírané zelené elektřiny v největší domácí síti veřejných dobíjecích stojanů.
Ta v 1. pololetí dodala 2,1 milionu kWh, o téměř půl milionu více než loni. Zhruba polovina ze 448 stojanů vznikla díky evropskému grantu Connecting Europe Facility (CEF) a Operačnímu programu doprava, zbytek postavil ČEZ z vlastních prostředků.
Hned jedenáct nových stanic u plzeňského OC Olympia, podobná nabídka už brzy i v pražských Letňanech a jako bonus postupný upgrade o stojany s vysokými dobíjecími výkony v místech, kde je po veřejném dobíjení největší hlad. Stojany ČEZ byly i v letošním prvním pololetí hlavním dodavatelem energie do baterií elektromobilů a tahounem rozvoje dobíjecí infrastruktury v České republice. Důkazem je více než 32% růst objemu odebrané zelené elektřiny. Zatímco za loňských prvních šest měsíců řidiči "natankovali" 1,58 milionu kWh, za stejné období letošního roku už to bylo 2,099 milionu. Síť ČEZ přidává v posledních letech kolem stovky nových stanic ročně, podobný je i plán na letošní rok. Vstříc poptávce po zkrácení časů dobíjení vychází ČEZ výstavbou stanic o výkonech nad 150 kW. Šest těchto stojanů funguje u dálnice D1.
"Trend je jasný, elektromobily v České republice začnou přibývat po desítkách tisíc ročně a veřejná dobíjecí infrastruktura na to musí být připravena. Nám se letos daří držet rychlé tempo výstavby a zahušťování veřejné sítě po celé zemi. V místech s vysokou frekvencí dopravy a poptávkou po rychlém dobíjení budeme pokračovat ve výstavbě stanic s výkony nad 150 kW, a díky rychlejšímu dobíjení tak šetřit čas řidičů. Těm navíc díky certifikaci původu elektřiny z obnovitelných zdrojů garantujeme odběr skutečně bezemisní energie," říká místopředseda představenstva a ředitel divize obchod a strategie Pavel Cyrani.
Při využívání sítě se uživatel před dobíjením identifikuje RFID kartou nebo pomocí aplikace FUTUR/E/GO. Ta dokáže dobít elektromobil pomocí mobilního telefonu, vyhledat nejbližší dobíjecí místo a aktuální dobu dojezdu nebo ukázat momentální obsazenost jednotlivých stojanů.
ČEZ si v rámci vize Čistá Energie Zítřka vytyčil do roku 2025 dosažení hranice 800 provozovaných stojanů. Letos očekává výrazné překročení 4 milionů kWh odebrané energie a čísla za 1. pololetí zatím tuto prognózu potvrzují. Více než 80% sítě ČEZ dnes tvoří rychlodobíjecí stojany o výkonu 50 kW, které umožňují nabíjet všechny typy elektromobilů a doplnit většinu kapacity jejich akumulátorů v řádu desítek minut. Celkový instalovaný výkon dobíjecích bodů v síti ČEZ činí přes 27 tisíc kW, což je např. ekvivalent středně velké vodní elektrárny zásobující bezemisní elektřinou domácnosti 65tisícového města.
VEŘEJNÉ DOBÍJEČKY ČEZ ŘEČÍ ČÍSEL
• V nabídce dobíjecích stojanů pro e-auta si ČEZ na českém trhu dlouhodobě udržuje zhruba 50% podíl. Více na https://www.elektromobilita.cz/cs/mapa-dobijecich-stanic.html
• Každá z 448 stanic představuje dva dobíjecí body, takže síť může v jednom okamžiku dodávat ekologickou energii do baterií 896 elektromobilů.
• Letos od ledna do června řidiči absolvovali 125 934 dobíjení u stanic ČEZ. Bylo to o 23,8 % více než 101 736 "tankování" v prvním pololetí 2021.
• Zatímco průměrný odběr elektřiny při jednom "tankování" činil loni 15,5 kWh, letos se vyšplhal na 16,6 kWh. Řidiči se tak pro své cesty opět zásobili větším objemem energie, vliv měla i stoupající kapacita baterií elektromobilů u nových typů.
• Nejvytíženější stanice sítě s odběry nad 22 tisíc kWh se nacházejí v Praze a Středočeském kraji a u hlavních dálničních tahů na D1, D10 a D11.